Vägen till körkort

1. Ansök om körkortstillstånd

För att ansöka om körkortstillstånd måste du ha fyllt 16, ansökan hittar du på Transportstyrelsen. Till ansökan ska ett synundersökning utföras hos en optiker, nämn gärna för optikern att undersökningen är till körkortstillstånd.

2. Handledarkurs

Vill man ha möjligheten att övningsköra privat måste både handledare och elev genomgå en introduktionsutbildning och den ska vara giltig under tider ni övningskör. Efter utförd introduktionsutbildning ska handledaren ansöka om handledarskap.

3. Automat eller Manuell?

I regel går det snabbare att lära sig att köra automatbil än manuell bil då kopplings- och växelarbetet inte behövs. Ett manuellt körkorts får köras med både automat och manuell bil men automatkörkort får endast köra just automatbil.

Vad är du i behov av?

(för att utöka ett Automatkörkort till manuellt krävs ett nytt Körprov med manuell bil).

4. Teorin

Att lära sig om trafiksäkerhet, trafikregler, miljökörning m.m. är krav för att få körkort, detta kommer att testas på ditt teoriprov.

För att lättare förstå detta erbjuder vi körkortsböcker, digitala teoriprov, samt digitala teorikurser via Zoom. Det finns även möjlighet att boka in privat tid med en lärare som kan gå igenom specifika delar som du funderar över.

5. Riskutbildningar

Nu är det dags för dom obligatoriska riskutbildningarna, riskettan som är den teoretiska delen går vi igenom riskbeteenden, trötthet, alkohol och droger m.m. efter genomgående kurs ska du ha ökad kunskap om hur detta kan påverka körförmågan.
Risktvåan som är den praktiska delen krävs mycket god körvana. Efter utförande ska du ha ökad kunskap och insikt om hur hastighet och väglag påverkar olycksrisken, samt värdera säkerhetssystemens betydelse för trafiksäkerhet.

6. Teoriprov

Det kan vara värt att boka teoriprov redan innan du utför dina riskutbildningar så att allt flyter på.
Kom ihåg att riskutbildningarna ska vara godkända innan du får utföra teoriprov.
När ditt Teoriprov är godkänt har du 4 månader  på dig att göra ditt körprov.

7. Körprov

Nu ställs alla dina kunskaper på prov, även detta prov kan vara värt att boka i förtid då du endast har 4 månader på dig att klara det från att teoriprovet är godkänt.
Kör man privat bokar ni provet via Trafikverket. Om man kör vid trafikskolan så har vi möjlighet att boka in provet och då medföljer även lån av vår bil. Detta under förutsättning att man blivit klar med hela utbildningskortet och fått klartecken från trafikläraren.